Nå tilspisser det seg! Vi har kommet oss inn i desember måned, tallene vi leser av gradestokken synker stadig, det har blitt mørkere ute og man kan høre svak julemusikk fra studentenes hodetelefoner. Pepperkaker på lesesalen, gløgg i termosen og klementiner i matboksen. Varme vintersko, tykke jakker, hansker, skjerf og luer. Man kan også faktisk se Tuntreet pyntes med julekuler midt på campus. Det nærmer seg jul på NMBU!
Det at det nærmer seg jul på campus er dog en tveegget nellikspiker for oss studentene, for nå gjenstår snart det siste hinderet i alle fagene: EKSAMEN! Det gjelder også STAT100.
De siste oppløpsukene har vi avansert oss videre i pensum og virkelig fått bryne oss på anvendt statistikk i ulike former og fasonger.
Seks uker, tre moduler og utallige analyser av datasett ligger nå trygt i notatbøkene, under overskriftene «Bivariate analyser«, «Variansanalyse» og «Regresjon«. Tro meg, vi studentene syntes også dette hørtes gresk ut først. (Bokstavelig talt, for ligningene var fulle av greske bokstaver.) Men hva ligger egentlig bak disse fremmede navnene?
Jo, fra å analysere og beskrive observasjonene i én og én variabel i et datasett (for eksempel kjønn, røykevaner, hvor langt man går på 6 minutter, eller hvor langt et svangerskap er), skal man nå se på sammenhengen mellom to:
Har kjønn noe å si på røykevaner?
Eller på hvor langt man går på 6 minutter?
Er svangerskapslengden forskjellig i Nederland og Sør-Afrika?
Til slutt, i aller siste del av kurset, fikk vi dessuten endelig svar på det eldgamle spørsmålet: Kan matematikken fra ungdomsskolen om rette linjer og enkle funksjoner noen gang komme til nytte?
Svaret finner du for eksempel i den splitter nye undervisningsvideoen Jakten på celletallet, og i alle andre undervisningsfilmer om regresjon,
og svaret er JA!
Forventninger
Modulene har fremmede og vanskelige navn, så hva kunne vi egentlig forvente? Blir det noe helt nytt og totalt ukjent? Hmmm, jeg tviler. Kathrine har skissert kurset som at vi får bruk for modulene om deskriptiv statistikk og sannsynlighetsteori inn alle modulene etterpå, så noe kjent er det nok. (Strikke)mønsteret i STAT100 har til nå vært at vi har lagt opp et godt grunnlag av masker og utbrodert fra det gjennom hele høsten, så hvorfor begynne å felle av allerede nå? Kollokviegruppa har også begynt å ane et mønster i tankegangene fra modul til modul, så statist(r)ikkskoleringen begynner å bære frukter!
Realiteten underveis
Vi gjettet riktig: Alt dette bygget videre på det vi allerede kan! I bivariate analyser går vi over i landskapet av datasett der flere variabler har noe å si og bidrar. Kanskje er det en sammenheng (korrelasjon) mellom variablene? Hvordan skal du teste for noe sånt? Nå begynner også de virkelig spennende sakene og spørsmålene å ta form, noe som gjenspeiles i oppgavene våre; Hvem av løver, hyener og leoparder nedlegger flest byttedyr? Har din plassering i søskenflokken innvirkning på egenskaper som høyde, BMI og antall års utdanning?
Det litt morsomme er at det i undervisningen ropes høyt «Korrelasjon er lett!» eller «To-utvalgs t-test er lett!» fra Kathrine,
men at det nesten synkront mumles «særlig…» fra studentene.
Jeg vil ikke gå så langt som å si at det er lett, men etter noen forsøk fikk vi relativt raskt dreisen på det! Med digitale hjelpemidler og en god oppskrift, var det tilløp til «lett» og jubel på lesesalen. Det skal sies at matematikerne rundt bordet nok en gang ble begeistret over flotte formler og en del elegant regning, men det fantes alltid en utvei i at man bare kunne gå inn på datamaskinen og la den gjøre all jobben. Et sånt tilbud er det vanskelig å la gå fra seg, selv for en matematikknerd.
I siste modul også var de digitale hjelpemidlene i fokus, for både i forelesningene, oppgavene og i innleveringsoppgavene ble utskrifter fra analyseprogrammer brukt flittig. Vi skulle dog ikke bare lese av og gjengi det som sto, for vi skulle lære å bruke det digitale som et verktøy! Man kan ikke kalle seg selv en statistiker med bare fancy grafer, histogrammer, og tabeller, for man skal jo fortelle tallenes historie😊
Den unge pedagogen
En evigvarende problemstilling man møter som lærer/underviser er å lære bort stoff på en måte som gjør at elevene føler at de har fått nye nyttige verktøy i verktøykassa si. For å få til dette må man motivere med relevans, forståelig fremgangsmåte og nytteverdi for å løse problemer i bøkene og den virkelige verden. Her synes jeg STAT100-teamet har levert spesielt godt i de siste modulene; de har faktisk gitt oss verktøy vi kan bruke for å løse oppgavene i boka, på eksamen og som vi kommer borti senere, da spesielt digitale verktøy.
Det å lære bort digitale verktøy slik at de blir nyttige og samtidig fremmer læring er en vanskelig middelvei å legge ut på. Fokuserer man for mye på hva datamaskinene kan gjøre for oss blir elevene bare videreformidlere av det som dataprogrammet skriver ut; vi bare leser av og skriver inn det som står, helt uten å tenke noe over det. På den andre siden, hvis man fokuserer for mye på fagstoffet kan elevene fort drukne i teoremer, formler og tekst. Da risikerer man at elevene ikke tør å prøve seg og at det hele blir minst like fremmed som før man begynte undervisningen; elevene tør ikke ta i det med ildtang engang!
STAT100 har funnet middelveien, og jeg føler at jeg nå sitter med gode verktøy for å løse oppgaver og problemer, samtidig som jeg forstår hvordan det hele fungerer og teorien bak. Hvordan fikk de det til? Jo, de digitale verktøyene har blitt brukt flittig i forklaringen av teorien og i oppgaveløsing, med andre ord hele veien! Samtidig har vi også vært nødt til å skape oss et forhold til hva tallene betyr med både definisjoner og begrepsforståelse. Oppsummert: teori og anvendelse i skjønn harmoni!😊
Den unge pedagogen roper høyt hurra!
Neste stopp: Eksamen
I skrivende stund er det kun fem dager igjen til den store finalen. De siste dagene har vært krydret med usikkerhet rundt eksamen ved, NMBU på grunn av pandemiens utvikling i verden, men STAT100 har vært føre var og har lenge tatt høyde for alt av potensiell smitte og oppblussing. Til fredag sitter kollokviegruppa derfor i hvert vårt hjem, helt alene, og løser statistikkeksamen digitalt. Før den tid skal det repeteres og jobbes flittig på lesesalen. Vi snakkes på den andre siden!!
___________________________________________
Fra siste kunngjøring til studentene:
Lykke til med innspurten!
Kjære studenter!
Godt forberedt for hjemmeeksamen
Grunnet koronasituasjonen, har NMBU bestemt at mange eksamener nå skal endres til hjemmeeksamener i stedet for de planlagte Campus-eksamenene. I STAT100 valgte vi å sikre oss mot dette ved å planlegge hjemmeeksamen helt fra semesterstart. Det er derfor ingen endringer i eksamensplanen for STAT100.
Både prøveeksamen, ukesluttestene, oppgavegjennomgangen på fredager, og temaene og diskusjonene dere har hatt i kollokviegruppene, har vært organisert for å gjøre dere best mulig forberedt på den eksamenen dere skal ha om en uke. Vi håper dere også begynner å føle dere godt forberedt. Og skulle det fortsatt være ting å finne ut av og å rydde opp i, har dere en hel uke på innspurten.
TAKK for nå og på gjensyn!
Da gjenstår bare å takke for følget dette semesteret, for alle gode diskusjoner og strålende innsats, både til dere studenter og til hjelpelærerteamet. Vi håper dere har lært mye, og at det vil komme til god nytte i videre studier.
Lykke til på eksamen på fredag!
Beste hilsener fra Ida og Kathrine.