Fra undervisning til læring.
Det er det fundamentale budskapet jeg skal få frem i presentasjonen jeg skal holde her på Det nordiske statistikermøtet på torsdag.
Undervisning handler nemlig ikke først og fremst om instruksjon, men derimot om å sette i gang en læringsprosess hos mottakerne. God undervisning får de små grå til å jobbe inne i studentenes hoder. (Og ikke som hos måken på veggen, som har små grå som jobber *over* hodet sitt.)
Pedagogene som leser denne bloggen nå himler antakelig litt med øynene for – hallo, liksom – vet ikke alle det?!
Nei, ikke alle som underviser på universiteter vet det. Og om de vet det – hva skal de så gjøre annerledes i undervisningssituasjonen for å få det til? Jeg sitter og forbereder mine tre tips i kveld også, og som i går blir det bilder fra dagen.
Trappa over til konferansesenteret var usedvanlig fotogen i morges. Noen ser fjes der de går – jeg ser grafer.
Forskningsgruppa FocuStat, her representert ved Emil, Gudmund og Vinnie, hadde fullt fokus på presentasjonene sine, som seg hør og bør.
Hm. Meget støyfulle grafer. Kanskje Venn-diagrammer med stor estimeringsfeil? De matcher buksa mi ganske godt, da.
Vitenskapelige plakater, såkalte postere. Jeg mener fortsatt at vi har noe å hente på å tenke mer som reklamebransjen og mindre som pirkete forskere når vi lager slike. Bruk et tøft bakgrunnsbilde! Velg én graf som blikkfang, blås den opp til det groteske, og kjør fargekoding på innholdet så du slipper mye figurtekst. Formuler konklusjonen like kort som en Twittermelding (ja, jeg vet det er en belastet øvelse for tiden, men gjør det allikevel!), blås den opp til krigsfont, og sats på at alle kommer for å se på plakaten din og bli nysgjerrig, så du kan stå der og forklare og kommunisere og sole deg i glansen under hele kaffepausa.
Besøk på Estlands største garnbutikk i kaffepausa. Takk, Forskningsrådet! (Jeg har nevnt at Forskningsrådet støtter Statistrikk!? ♥️)
Lite skrik, mye ull.
A walk in the park.
Dagens strikkeresultat: 36 cm.